Today, on September 24, starts the XIV edition of the famous Ethno Jazz Festival beloved by the Moldovan and foreign public. The very first day of the event will be opened with the performances of two great groups – Park Stickney trio and Madame Baheux. We have collected some information about the musicians and are glad to present it to you. The Festival will last for four days and we would like to wish you the only thing – Enjoy Jazz !!!
Park Stickney trio
(SUA, Italia)
Park Stickney – harpă,
Dino Contenti – bas,
Gigi Biolcati – percuție.
Stickney depăşeşte limitele harpei şi distruge miturile despre acest instrument, triumfând prin virtuozitate şi prin gustul său muzical rafinat. Dacă cineva a crezut că harpa ar putea produce doar un dulce glissando, sau numai o ciupire liniștită a coardelor melodioase, va experimenta un semnal sonor de deșteptare. Acest muzician deține titluri de absolvire a școlii Juilliard din New York (Master în muzică – 1991 și Studii profesionale — 1992) și a Universității din Arizona (Licență în muzică, cu mențiunea cum laude — 1988). Locuiește concomitent în Brooklyn, SUA și în Valeyres-sous-Ursins, Elveția, călătorind prin lume, astfel împărțindu-și timpul între concerte, compoziție și predarea muzicii. Park Stickney se află în mișcare continuă, străbătând Europa, SUA și Asia în calitate de solist și maestru, precum și însoțit de diverse ansambluri cu o gamă largă de stiluri muzicale care variază între jazz, clasică și rock.
A evoluat și a predat muzică aproape la fiecare festival de harpă care există – de la Adelaide la Zaragoza – adesea de câteva ori (12 apariții în Germania la Harfentreffen, 6 la Festivalul de harpă din Edinburgh, Germania, precum și la fiecare Harpfest International încă din 1995) l-a interpretat pe Wagner acompaniat de Orchestra Filarmonicii din Berlin (în calitate de harpist de jazz, ”deghizat” ca harpist de muzică clasică), valorificând cu aceeași ocazie posibilitatea să interpreteze un concert solo de jazz pentru seriile de concerte ale Filarmonicii. Și-a făcut apariția la programul televizat din Franța “La Boîte à Musique”, a interpretat și a înregistrat cu trupa de folk-rock alternativ ”Crash Test Dummies” din Canada și cu cântărețul John Sebastian din America. A cântat în orchestra teatrului de la Broadway din New York, cu care a întreprins un tur în Japonia, prezentând mult aclamatul muzical ”Fantasticks”, chiar este menționat și în romanul de ficțiune al Patriciei Cornwell ”From Potter’s Field”, la pagina 97.
Începând din 1999 colaborează cu Rüdiger Oppermann, harpist din Germania, participând la toate proiectele internaționale ale acestuia. În 2003 acești doi muzicieni au format duetul Stickney & Oppermann, cu care au produs CD-ul „Harp Summit”, înalt apreciat de critici.
De-a lungul anilor, acest impresionant duet a avut turnee în Coreea, Scoția, 20 orașe din Germania, 12 orașe din SUA, inclusiv New York, Filadelfia, Seattle, Boston, Los Angeles.
O altă colaborare de lungă durată este cu flautista Regula Küffer din Elveția, în proiectul ”Mozart & More”, care combină temele clasice și improvizație de jazz. Acest duet colaborează cu Orchestra de Cameră din Berna, cu care interpretează concertele lui Mozart, improvizând cadențele pe scenă.
Ca profesor de harpă, a predat la Royal Academy of Music din Londra, la Conservatorul National din Lyon, a predat improvizație la Haute Ecole de Musique din Lausanne, și a condus ateliere de creație la Juilliard School și Berklee Muzical Colegiul, la Universitatea din Minnesota, Conservatorul Chopin din Varșovia, Academie de Muzica din Basel, Conservatoriile din Paris, Barcelona, Madrid, Zaragosa, Milano, Torino.
Dino Conteni a debutat pe scenă profesională în 1985. De atunci, vârtejul de neoprit al activității l-a făcut să devină cel mai solicitat contrabasist pe scena de jazz din Italia precum și pe plan internațional. A cântat cu Pietro Tonolo, Antonio Faraò, Enrico Rava, Bob Mover, Barney Kessel, Manhu Roche, Jimmy Cobb, Garrison Fewell și cu Norma Winstone.
Gigi Biolcati a debutat cu trupe de dance, ulterior, a studiat muzica cu Enrico Lucchini și în decursul a câțiva ani a cântat blues, funk și soul cu Aida Cooper, muzică pop cu Cristiano DeAndré. A urmat colaborarea cu dansatorul Koffi Kokò din Benin, iar în acest context, Gigi Biolcati și-a găsit abordarea personală în muzică. A călătorit în Africa cu scopul de a studia muzica, căutând rădăcinile originale ale ritmului. Prin urmare, și-a aprofundat cercetarea ritmurilor africane și le-a comparat cu tradițiile din Europa, Asia și America. Urmând această cale, Gigi Biolcati a putut percepe relația între trup, inconștient și energiile ființei umane. Scopul său final în muzică ar putea fi descris ca fiind esența definitorie a comunicării: controlul sunetului, interacțiunea cu muzicienii, încrederea și conștientizarea reciprocă de care este nevoie pentru ca să recreezi puterea ritualului magic al concertului.
English
Park Stickney trio (USA, Italia). Stickney excels the limits of harp and destroys the myths about this instrument – if anyone thought that a harp derives only glissando or odious plucking sounds he will experiment the strong explosion of this pattern.
Park Stickney lives in the continuing movement crossing Europe, USA and Asia in quality of the solo performer and maestro, as well as together with different bands with the large gamma of musical styles: jazz, classics, rock. He played Wagner being accompanied with the Philharmonic Orchestra of Berlin in quality of harp jazz player, however, being “camouflaged” as a classic music harpist. For many years he collaborates with the project “Mozart&More” that combines classic themes with jazz improvisations; and, with Camera Orchestra of Bern where he interprets the concerts of Mozart improvising the cadencies right at the stage.
Dino Conteni made his first professional appearance on the stage in 1985 becoming the most solicited contrabass player at jazz stage both in Italy and at the international level. He played with Pietro Tonolo, Antonio Faraò, Enrico Rava, Bob Mover, Jimmy Cobb, Garrison Fewell and Norma Winstone.
Gigi Biolcati made debut with dance troupe , and in the following few years he played blues, funk and soul. Cooperation with the dancer Koffi Kokò from Benin assisted him in finding the individual approach in music. He travelled to Africa in quest for the origins of initial rhymes. He managed perceiving ties between body, the unconscious and energies of a human.
Madame Baheux
(Austria, Serbia, Bosnia, Bulgaria)
Jelena Popržan – violă, vocal
Ljubinka Jokić – chitară, vocal
DeeLinde – violoncel, vocal
Lina Neuner – contrabas, vocal
Maria Petrova – tobe, percuție
Grupul a obținut Austrian World Music Award 2014 (21.12.14)!
Jelena Popržan din Serbia, Ljubinka Jokić din Bosnia, Maria Petrova din Bulgaria, DeeLinde și Lina Neuner din Austria: patru voci, optsprezece coarde, trei arcușe plus percuție și tobe — e amuzant, frenetic și extraordinar! E proaspăt, feminin și îndrăzneț! Veți auzi melodii populare, atractive din Bulgaria, Serbia, Bosnia și Macedonia în aranjamente inovatoare, melodii originale compuse de membrii grupului, dar și piese de Ewan MacColl, Bertold Brecht și Georg Kreisler.
În pofida rădăcinilor sud-est-europene ale membrilor grupului (care include şi «migrantele» austriece Lina Neuner și DeeLinde care au „călătorit” în centrul Vienei de la periferii) cu influențe evidente în repertoriu, cvintetul depășește aceste hotare. Discursul artistic și muzica sunt multilingve și poli-stilistice, combinând jazz, rock, cântecul cu mesaj de critică socială și alte genuri. Această abordare le-a adus Premiul World Music din Austria în 2014. Madame Baheux a adus ceva nou în scenă. Ceva care îmbată, incită, provoacă râsul, ceva care atinge mintea, corpul și inima.
După studiile la Universitatea de Muzică și Arte Interpretative din Viena, Lina Neuner a devenit o instrumentistă foarte solicitată pe scena muzicii vieneze (Trini Trampler und die Dreckige Combo, Pom Pom Pommegranate, Christina Zurbrügg și alții), cu o empatie profundă pentru melodica balcanică și orientală (de exemplu , grupul austro-kurd Roya).
Jelena Poprzan a studiat la Universitpăţile de Muzică din Belgrad și Graz și a adus un suflu nou în scena world music cu duo-ul ei Catch-Pop String-Strong (cu Rina Kaçinari) și Sormeh (trio persan-sârb). S-a manifestat și ca un muzician de teatru și actriță. Mai mult, ea aduce în muzica clasică experiența, sensibilitatea de activist, și mult simț al umorului.
Ljubinka Jokic este promotoarea spiritului rock ‘n’ roll al grupului și autoarea celor mai incisive piese din repertoriu. Session-urile ei cu Otto Lechner & Consort la Pomali Grill și Gaußplatz din Viena sunt legendare, ca și concertele cu grupul YOK!. Interpretarea dânsei la chitară este extrem de melodioasă, iar vocea e plină de un soul expresiv, cu rezonanțe din melodica balcanică.
DeeLinde este descendenta unei faimoase dinastii de muzicieni folk din Styria. Indifirent de gen – tradiții alpine, muzica clasică, rock, pop sau freestyle — co-fondatoarea grupului Netnakisum este extraordinară la violoncelul ei. DeeLinde a fost invitată de prietena ei Jelena Poprzan să se alăture grupului Madame Baheux în 2014, și s-a dovedit a fi un membru perfect compatibil cu Balcanii – vorbeşte fluent limba sârbo-croată și cunoaşte bine muzica din regiune. Acasă, în Styria, DeeLinde a fondat CiToller Echo, CiTollArt Band, Strafitelgrobm Duo și asociația culturală CiTollArt.
Maria Petrova a absolvit Universitatea de Muzică și Arte
De peste un deceniu deja artista bulgară asigură pulsul ritmic și energetica în cadrul Wiener Tschuschenkapelle, activînd, în același timp, ca bateristă și percuționistă pe diverse scene muzicale din Viena (cu Rondo Viena, Katrin Weber, Steve Nick, Celia Mara, Wladi- geroff Brothers, Susana la Gitana, Hans Salomon, Marianne Mendt, Loukia Agapiou și alţii). În cadrul cvartetului, muzicanta îşi etalează simţul ritmului la tobe, darbuka, Cajón și tupan – toba mare bakcanică.
English
Madame Baheux (Austria, Serbia, Bosnia, Bulgaria). Jelena Popržan – viola, vocal; Ljubinka Jokić – guitar, vocal; Dee Linde – violoncello, vocal; Lina Neuner – contrabass, vocal; Maria Petrova – drums, percussion. Four voices, eighteen strings, three bows plus percussion and drums – fresh, feminine and brave! You will listen to attractive folk melodies from Bulgaria, Serbia, Bosnia and Macedonia in the innovative orchestration, the peculiar melodies composed by the members of the group, as well as the pieces of Ewan MacColl, Bertold Brecht and Georg Kreisler. Artistic performance and music are multilingual and poli-stylistic and combine jazz and rock. This approach brought them the World Music Prize in Austria, in 2014.